World News

    Chinese Hackers Attack NYTimes Journalists Following Blockbuster Story

    The New York Times says Chinese hackers have repeatedly launched cyber attacks against its website and journalists since the paper angered Beijing by posting an article exposing the wealth of a senior politician.

    In a detailed report published Thursday, the newspaper says hackers used tactics known to be employed by the Chinese military to break into its network and steal the email passwords of several senior reporters and other employees.

    The paper says the attacks began about the same time it published a blockbuster October story detailing $2.7 billion allegedly accumulated by the family of outgoing Chinese Premier Wen Jiabao.

    At the time, China reacted angrily to the story, which threatened the reputation of a leader known for his clean image. It immediately blocked the Times' English and Chinese websites and threatened unspecified "consequences" for the story.

    On Thursday, foreign ministry spokesperson Hong Lei called the hacking charges "irresponsible" and "baseless."





    "According to some investigative results, which showed no proof and had uncertain evidence and a baseless conclusion, China had participated in online attacks. That is a totally irresponsible conclusion. China is also a victim of online attacks. China's laws clearly ban online attacks."



    The Times says the hacking attempt was discovered, in part, by Mandiant, a computer security company, which alerted the Times to the cyber attacks just one day after the Wen Jiabao article was published.

    The paper does not know how the hackers broke into its network, but it suspects they used an email to employees containing malicious links or attachments. It says they were soon able to steal the corporate passwords for "every Times employee."

    The hackers then used the passwords to access dozens of employees' personal computers, with the apparent aim of finding the sources of information for the article. It says the primary target was Shanghai bureau chief David Barboza, who wrote the article.

    Jill Abramson, executive editor of the Times, says hackers were not able to access sensitive emails or files from the article on Mr. Wen, which relied on publicly available records such as corporate documents. The paper also says no customer data was stolen.

    The paper says, when Mandiant security officials became aware of the attack, they allowed the hackers to "spin a digital web" for four months in an effort to discover their identity. The investigation showed that hackers tried to conceal their activities by routing their attacks through computers at universities in the United States. They also tried to hide their location by continually switching IP addresses, a code that identifies computers on a network.

    Other details suggested that the source of the attacks was China. The paper says hacker teams regularly attacked the system, beginning at 8 am. Beijing time, continuing for a standard work day.

    The security company says those methods are consistent with previous cyber attacks associated with the Chinese military, which observers say regularly outsources cyber attacks and uses other ways to conceal its activities.

    The Times says it has expelled the attackers by blocking the compromised outside computers, changing every employee password and undertaking other security measures. But it says it expects more hacking attempts in the future.

    Despite the Chinese refusal of the hacking charges, the latest story seems to have further upset Chinese leadership. In addition to the angry responses by the foreign ministry and defense officials, Chinese censors worked furiously to delete conversations about the controversy on domestic social media sites.

    Featured Videos

    Your JavaScript is turned off or you have an old version of Adobe's Flash Player. Get the latest Flash player.
    Turkish Kurd Islamist Rally Stokes Tensionsi
    X
    April 29, 2016 12:28 AM
    In a sign of the rising power of Islamists in Turkey, more than 100,000 people recently gathered in Diyarbakir, the main city in Turkey’s predominantly Kurdish southeast, to mark the birthday of the Prophet Muhammad. The gathering highlighted tensions with the pro-secular Kurdish nationalist movement. Dorian Jones reports from Diyarbakir.
    Video

    Video Turkey Islamists

    In a sign of the rising power of Islamists in Turkey, more than 100,000 people recently gathered in Diyarbakir, the main city in Turkey’s predominantly Kurdish southeast, to mark the birthday of the Prophet Muhammad. The gathering highlighted tensions with the pro-secular Kurdish nationalist movement. Dorian Jones reports from Diyarbakir.
    Video

    Video Pakistani School Helps Slum Kids

    Master Mohammad Ayub runs a makeshift school in a public park in Islamabad. Thousands of poor children have benefited from his services over the years, but, as VOA's Ayesha Tanzeem reports, roughly 25 million school-age youths don't get an education in Pakistan.
    Video

    Video Florida’s Weeki Wachee ‘Mermaids’ Make a Splash

    Since 1947, ‘mermaids’ have fascinated tourists at central Florida’s Weeki Wachee Springs State Park with their fluid movements and synchronized ballet. Performing underwater has its challenges, including cold temperatures and a steady current, as VOA’s Lin Yang and Joseph Mok report.
    Video

    Video Somali, African Union Forces Face Resurgent Al-Shabab

    The Islamic State terror group claimed its first attack in Somalia earlier this week, though the claim has not been verified by forces on the ground. Meanwhile, al-Shabab militants have stepped up their attacks as Somalia prepares for elections later this year. Henry Ridgwell reports there are growing frustrations among Somalia’s Western backers over the country’s slow progress in forming its own armed forces to establish security after 25 years of chaos.
    Video

    Video Bangladesh Targeted Killings Spark Wave of Fear

    People in Bangladesh’s capital are expressing deep concern over the brutal attacks that have killed secular blogger, and most recently a gay rights activist and an employee of the U.S. embassy. Xulhaz Mannan, an embassy protocol officer and the editor of the country’s only gay and transgender magazine Roopban; and his friend Mehboob Rabbi Tanoy, a gay rights activist, were hacked to death by five attackers in Mannan’s Dhaka home earlier this month.
    Video

    Video Documentary Tells Tale of Chernobyl Returnees

    Ukraine this week is marking the 30th anniversary of the world's worst nuclear accident, at the Chernobyl nuclear power plant. Soviet officials at first said little about the accident, but later evacuated a 2,600-square-kilometer "exclusion zone." Some people, though, came back. American directors Holly Morris and Anne Bogart created a documentary about this faithful and brave community. VOA's Tetiana Kharchenko reports from New York on "The Babushkas of Chernobyl." Carol Pearson narrates.
    Video

    Video Nigerians Feel Bite of Buhari Economic Policy

    Despite the global drop in the price of oil, Nigerian President Muhammadu Buhari has refused to allow the country's currency to devalue, leading to a shortage of foreign exchange. Chris Stein reports from Lagos businessmen and consumers are feeling the impact as the country deals with a severe fuel shortage.
    Video

    Video  Return to the Wild

    There’s a growing trend in the United States to let old or underused golf courses revert back to nature. But as Erika Celeste reports from one parcel in Grafton, Ohio, converting 39 hectares of land back to green space is a lot more complicated than just not mowing the fairway.
    Video

    Video West Urges Unity in Libya as Migrant Numbers Soar

    The Italian government says a NATO-led mission aimed at stemming the flow of migrants from Libya to Europe could be up and running by July. There are concerns that the number of migrants could soar as the route through Greece and the Balkans remains blocked. Western powers say the political chaos in Libya is being exploited by people smugglers — and they are pressuring rival groups to come together under the new unity government. VOA's Henry Ridgwell reports.
    Video

    Video Russia’s TV Rain Swims Against Tide in Sea of Kremlin Propaganda

    Russia’s media freedoms have been gradually eroded under President Vladimir Putin as his government has increased state ownership, influence, and restrictions on critical reporting. Television, where most Russians get their news, has been the main target and is now almost completely state controlled. But in the Russian capital, TV Rain stands out as an island in a sea of Kremlin propaganda.

    Special Report

    Adrift The Invisible African Diaspora