News / Middle East

Waging Satellite Wars Over Syria

Satellite television channels with competing political agendas vie for the hearts and minds of Syria's millions who face an uncertain future

A house in Azaz destroyed by Syrian government rockets according to local residents, December 18, 2012. (Reuters)A house in Azaz destroyed by Syrian government rockets according to local residents, December 18, 2012. (Reuters)
x
A house in Azaz destroyed by Syrian government rockets according to local residents, December 18, 2012. (Reuters)
A house in Azaz destroyed by Syrian government rockets according to local residents, December 18, 2012. (Reuters)
David Arnold
A bloody civil war has been tearing Syria apart for almost two years now and the United Nations estimates more than 60,000 have been killed with no end in sight.
 
But at the same time, another kind of battle is underway – one between the state-controlled media in Damascus and a dozen or so independent news outlets operating both inside and outside the country.
 
Syrian President Bashar al-Assad has done his best to neutralize the Internet as a weapon for those who oppose him. Shortly after he took office 12 years ago, he began clamping down on troublesome websites, eventually banning Facebook, YouTube, Twitter and dozens of independent outlets that carried news and political commentary. 
 
There’s a lot of money being pumped into television channels from the Gulf, from Saudi Arabia
Opposition activists have fought back, using proxy servers and software that hides an author’s identity and allows citizens to offer YouTube video clips and 140-character tweets to a global audience.
 
Television, however, remains a major arena in the mass media battle for Syrian sympathies. And new outside groups have emerged to offer something more than the government’s censored television programs. New stations now regularly have programming with front-line reporting on the civil war, including a good dose of visuals from YouTube reporting on the revolution.
 
The new narrative of Syria’s civil war is now driven - and the future may be strongly influenced by - the wealth and political will of others: businessmen, governments and non-governmental organizations in the Middle East, Europe and the United States that push the buttons of satellite distribution and feed news and opinion into Syria.
 
Surrounded by opposing voices, differing ideas
 
“There’s a lot of money being pumped into television channels from the Gulf, from Saudi Arabia,” said Malik al-Abdeh, a Syrian journalist and commentator in London. “A lot of it has a political agenda, trying to promote certain leadership around the country…”
 
Abdeh, who consulted on an American Public Broadcasting System Frontline television documentary, “Undercover Syria,” said these channels share a mission of seeking Assad's ouster. He says that so far, the stations have made no effort to coordinate their efforts with the Syrian political or military opposition.
 
Major Pan-Arab broadcasters such as Aljazeera, BBC Arabic, Alhurra and Al Arabiya reach a potential 22.5 million Syrian viewers with news about Syria and the rest of the Middle East. There are, however, at least 10 stations operating from studios in Lebanon, Dubai, Egypt and Britain that focus only on Syria and its political future.
 
Before the uprising started, London-based Barada TV was sending its message of political reform into Syria with the help of U.S. funding. Al-Mashraq was founded by journalist and businessman Ghassan Abboud in 2007 in Damascus, and moved to Dubai after a 2010 raid by government security forces.
 
There are at least two channels in Amman -- Souriya al-Shaab, founded by a Jordanian businessman, and Shada al-Houriya, run by a Salafist cleric and his son. Yet another station, Souriya al-Ghad, operates in Cairo.
 
Most are clearly opposed to Assad, but at least one seeks to demonstrate some neutrality. A former Beirut bureau chief for Aljazeera in Arabic, Ghassan Ben Jaddou, left the Qatar media giant to open Al-Mayadeen in Lebanon and is reported to have dispatched journalists to report on Assad’s security forces.
 
Stations on the Syrian border transmit directly into the country, but others rely on the powerful satellite signals of Arabsat and Nilesat.
 
The Arab League shut down Syrian state television's ability to distribute its news on the Arabsat satellite service, and Egypt’s Nilesat followed suit, silencing Assad’s version of the conflict and further isolating his government from the world.

There is a huge, most big, market because the people are all interested in politics.  They are all politicians
Outside of the community of satellite broadcasting, new television stations have begun operating in the rebel-controlled areas of Aleppo and Deir Azzour, a governorate whose capital is currently under siege.
 
The rest of Syria’s local television consists of a pro-Assad private channel, Addounia TV, and an array of smaller specialized channels carrying religious programs, weddings and a channel devoted to boosting the moral of Libyans displaced since the overthrow of Moammar Gadhafi.
 
‘Exposing what’s going on’ into Syria
 
A staple of Syria’s opposition TV has been discussion and debate among anti-Assad exiles. One station, Barada TV, it's ready to begin full scale news coverage from the rebel-held areas.
 
“We will send the cameras,” said Ayman Abdul Nour, the new head of Barada TV. “We already have the people there with video cameras. We will interview people inside Syria and expose what’s going on.”
 
A recognized voice of Syria’s opposition politics, Nour is enthusiastic about the television audience in Syria, where rooftop satellite dishes are a common sight.
 
“There is a huge, most big, market because the people are all interested in politics.  They are all politicians,” he said.  “It’s the most popular issue in the world…”
 
Nour was a personal friend and media advisor to President Assad, but broke with the government in 2002 and started to promote political reform with his web-based All4Syria news service in Damascus. Under threat of arrest, Nour later left the country and went to Dubai’s Orient TV, where he produced commentary and debate programming.
 
A few weeks ago, Nour took over as chairman of the board of Barada TV, which was funded for many years by the Democracy Council in Los Angeles. According to the Washington Post, Barada got funding from Congress during the Bush administration. The funding reportedly ended a couple of years ago and Nour is now looking for supporters.
 
Nour is also rebranding the channel as BTV and said he will focus new television programs on community leaders and ordinary Syrians inside the country.
 
How the opposition’s reporting prevailed
 
The satellite television reporting about Syria’s revolution began a few months after the first protests when major TV channels in the Middle East aired a YouTube video of a man in flowing brown robes carrying the lifeless body of a child shot in the head. The man appeared in shock, walking slowly as others ran by him to escape the shooting of dozens of demonstrators in the little of Izra’a.
 
“It certainly succeeded in convincing many young Syrians to protest in solidarity,” Abdeh wrote recently. Citizen-journalists captured the drama of the protests and the government’s violent crackdown and their videos were packaged on YouTube with a few basic reporting facts by Syrians who organized Ugarit, Shaam, and Syrian News Network.
 
Abdeh said the citizen-journalists mainly used smart phones to capture their videos and had two goals – show other Syrian communities what they were doing to reform the government, and as the conflict grew, to recruit the world to their side of the uprising. 
 
“They saw the west’s role in Egypt, their role in Tunisia, the role that France, the United Kingdom and the U.S. played in Libya,” Abdeh said. “So Syrians were very sensitive to the fact that if they were to get rid of Assad quickly, they needed western support.

You May Like

Tired of Waiting, South Africans Demand Change ‘Now’

With chronic poverty and lack of basic services largely fueling recent xenophobic attacks, many in Rainbow Nation say it’s time for government to act More

Challenges Ahead for China's Development Plans in Pakistan

Planned $46 billion in energy and infrastructure investments in Pakistan are aimed at transforming the country into a regional hub for trade and investment More

'Forbidden City' Revisits Little Known Era of Asian-American Entertainment

Little-known chapter of entertainment history captured in 80s documentary is revisited in new digitally remastered format and book More

This forum has been closed.
Comments
     
There are no comments in this forum. Be first and add one

Featured Videos

Your JavaScript is turned off or you have an old version of Adobe's Flash Player. Get the latest Flash player.
Cinema That Crosses Borders Showcased at Tribeca Film Festivali
X
April 24, 2015 4:09 AM
Among the nearly 100 feature length films being shown at this year’s Tribeca Film Festival in New York City are more than 20 documentaries and features with international appeal, from a film about a Congolese businessman in China, to documentaries shot in Pakistan and diaspora communities in the U.S., to a poetic look at disaffected South African youth. VOA’s Carolyn Weaver has more.
Video

Video Cinema That Crosses Borders Showcased at Tribeca Film Festival

Among the nearly 100 feature length films being shown at this year’s Tribeca Film Festival in New York City are more than 20 documentaries and features with international appeal, from a film about a Congolese businessman in China, to documentaries shot in Pakistan and diaspora communities in the U.S., to a poetic look at disaffected South African youth. VOA’s Carolyn Weaver has more.
Video

Video UN Confronts Threat of Young Radicals

The radicalization and recruitment of young people into Islamist extremist groups has become a growing challenge for governments worldwide. On Thursday, the U.N. Security Council heard from experts on the issue, which has become a potent threat to international peace and security. VOA’s Margaret Besheer reports.
Video

Video Growing Numbers of Turks Discover Armenian Ancestry

In a climate of improved tolerance, growing numbers of people in Turkey are discovering their grandmothers were Armenian. Hundreds of thousands of Armenians escaped the mass deportations and slaughter of the early 1900's by forced conversion to Islam. Or, Armenian children were taken in by Turkish families and assimilated. Now their stories are increasingly being heard. Dorian Jones reports from Istanbul that the revelations are viewed as an important step.
Video

Video Migrants Trek Through Western Balkans to Reach EU

Migrants from Africa and other places are finding different routes into the European Union in search of a better life. The Associated Press followed one clandestine group to document their trek through the western Balkans to Hungary. Zlatica Hoke reports that the migrants started using that route about four years ago. Since then, it has become the second-most popular path into Western Europe, after the option of sailing from North Africa to Italy.
Video

Video TIME Magazine Honors Activists, Pioneers Seen as Influential

TIME Magazine has released its list of celebrities, leaders and activists, whom it deems the world’s “most influential” in 2015. VOA's Ramon Taylor reports from New York.
Video

Video US Businesses See Cuba as New Frontier

The Obama administration's opening toward Cuba is giving U.S. companies hope they'll be able to do business in Cuba despite the continuation of the U.S. economic embargo against the communist nation. Some American companies have been able to export some products to Cuba, but the recent lifting of Cuba's terrorism designation could relax other restrictions. As VOA's Daniela Schrier reports, corporate heavy hitters are lining up to head across the Florida Straits - though experts urge caution.
Video

Video Kenya Launches Police Recruitment Drive After Terror Attacks

Kenya launched a major police recruitment drive this week as part of a large-scale effort to boost security following a recent spate of terror attacks. VOA’s Gabe Joselow reports that allegations of corruption in the process are raising old concerns about the integrity of Kenya’s security forces.
Video

Video Japan, China in Race for Asia High-Speed Rail Projects

A lucrative competition is underway in Asia for billions of dollars in high-speed rail projects. Cambodia, India, Indonesia, Malaysia Thailand and Vietnam are among the countries planning to move onto the fast track. They are negotiating with Japan and the upstart Chinese who are locked in a duel to revolutionize transportation across Asia. VOA Correspondent Steve Herman in Bangkok has details.
Video

Video Scientists: Mosquitoes Attracted By Our Genes

Some people always seem to get bitten by mosquitoes more than others. Now, scientists have proved that is really the case - and they say it’s all because of genes. It’s hoped the research might lead to new preventative treatments for diseases like malaria, as Henry Ridgwell reports from London.
Video

Video Bible Museum Coming to Washington DC

Washington is the center of American political power and also home to some of the nation’s most visited museums. A new one that will showcase the Bible has skeptics questioning the motives of its conservative Christian funders. VOA religion correspondent Jerome Socolovsky reports.
Video

Video Armenia and Politics of Word 'Genocide'

A century ago this April, hundreds of thousands of Armenians of the Turkish Ottoman empire were deported and massacred, and their culture erased from their traditional lands. While broadly accepted by the U.N. and at least 20 countries as “genocide”, the United States and Turkey have resisted using that word to describe the atrocities that stretched from 1915 to 1923. But Armenians have never forgotten.
Video

Video Afghan First Lady Pledges No Roll Back on Women's Rights

Afghan First Lady Rula Ghani, named one of Time's 100 Most Influential, says women should take part in talks with Taliban. VOA's Rokhsar Azamee has more from Kabul.
Video

Video Keeping Washington Airspace Safe Is Tall Order

Being the home of all three branches of the U.S. federal government makes Washington, D.C. the prime target for those who want to make their messages and ideas heard. Unfortunately, many of them choose to deliver them in unorthodox ways, including from the air, as a recent incident clearly showed involving a gyrocopter landing on the Capitol’s West Lawn. VOA's George Putic has more.
Video

Video New Brain Mapping Techniques Could Ease Chronic Pain

From Boulder, Colorado, Shelley Schlender reports that new methods for mapping pain in the brain are providing validation for chronic pain and might someday guide better treatment.
Video

Video Hope, Prayer Enter Fight Against S. Africa Xenophobia

South Africa has been swept by disturbing attacks on foreign nationals. Some blame the attacks on a legacy of colonialism, while others say the economy is to blame. Whatever the cause, ordinary South Africans - and South African residents from around the world - say they're praying for the siege of violence to end. Anita Powell reports from Johannesburg.

VOA Blogs