News / Asia

Chinese Paper Has Long History of Challenging Authorities

A New Year edition of Southern Weekly, center, published on January 3, 2013, is exhibited at a newsstand in Beijing, China, January 4, 2013.
A New Year edition of Southern Weekly, center, published on January 3, 2013, is exhibited at a newsstand in Beijing, China, January 4, 2013.
The influential Chinese newspaper at the center of a rare protest against government censorship has a long history of progressive and controversial reporting that has tested the limits of free speech in China's strictly controlled media environment.

The Southern Weekly is part of the larger Nanfang Media Group, which is known for its in-depth and aggressive reports on sensitive topics, such as the 2003 SARS outbreak or China's massive network of illegal detentions centers.

The controversial coverage has often landed the media group in the bad graces of Chinese propaganda officials, who have tried - with limited success - to get it to conform to their standards.

Rachel Lu, editor of Tea Leaf Nation, a website that monitors Chinese media,says the paper has undergone several purges in recent years, where staff have been fired, presumably for their reports.

"There have been incidents where editors were replaced, and they would helicopter in new people to run the paper and they helicopter in a new propaganda chief to run Guangdong (province), where the paper is based," says Lu.

She says the restrictions have been successful, but only to a certain point.

"Some would say it's definitely been reined in a little bit. But it has basically retained that flavor, that sort of liberal bend, even throughout all these years where the government tries to restrain its coverage and angle," she says.

One of the most famous incidents came in 2003, when one of the group's editors published an investigation into the death of a young worker who died in police custody after being beaten.

The story led to the discovery of a vast network of underground police detention camps - a revelation that embarrassed Beijing. It also resulted in the detention of Cheng Yizhong, the editor who published the investigation.

Chinese propaganda officials have also tried pre-publication censorship to silence the newspaper. The Southern Weekly said in a recent statement that over 1,000 articles were censored to some degree in 2012 alone.

In the most recent case, editors say state censors replaced an editorial calling for greater constitutional rights with one that praised the accomplishments of the Communist Party.

The government has so far not responded to the incident, which has prompted two days of small protests outside the Southern Weekly, as well as messages of support from a wide array of Chinese celebrities and public figures.

Related - Chinese Continue Protest Against Media Censorship

A Tuesday editorial in the state-run Southern Weekly insisted the paper's editors, not state censors, were responsible for the publication of the editorial in the Southern Weekly. It accused "external activists," including the exiled blind lawyer Chen Guangcheng, of inciting the controversy.

But Michael Anti, a prominent journalist and commentator on Chinese social media, says the issue is being driven by journalists who are upset with government meddling and by a general public who wants to know the truth, not by outside forces.

"Of course not. There is no evidence to say that. It is definitely just an excuse. The funny thing is, they even use a blind lawyer in New York City as a scapegoat. I think it's just a joke," Anti says.

Observers say they expect the Southern Weekly, which has a circulation of 1.6 million copies that are spread across China every week, to remain influential among China's intellectuals and progressives, noting that this week's controversy has done little to curb its influence.

  • A supporter of the Southern Weekly newspaper in a wheelchair chants slogans in front of police officers near the newspaper's office in the southern Chinese city of Guangzhou, January 10, 2013.
  • A protester is taken away by plainclothes police officers and placed in a jeep near the office of Southern Weekly newspaper in the southern Chinese city of Guangzhou, January 10, 2013.
  • Leftists carrying portraits of the late Chinese leader Mao Zedong demonstrate outside the office of the liberal Southern Weekly newspaper in the southern Chinese city of Guangzhou, January 9, 2013.
  • Police separate a supporter of the Southern Weekly from confronting leftists protesting outside the office of the liberal newspaper in the southern Chinese city of Guangzhou, January 9, 2013.
  • A police officer walks past supporters of Southern Weekly demonstrating outside the office of the liberal newspaper in the southern Chinese city of Guangzhou, January 9, 2013.
  • Demonstrators hold banners outside the headquarters of Southern Weekly newspaper in Guangzhou, Guangdong province, China, January 8, 2013.
  • Demonstrators hold banners, portraits of China's late Chairman Mao Zedong, and Chinese national flags next to police outside the headquarters of Southern Weekly newspaper, January 8, 2013.
  • A man lays a bouquet of chrysanthemums in front of the headquarters of Southern Weekly newspaper, January 7, 2013.
  • Demonstrators gather along a street near the headquarters of Southern Weekly newspaper, January 7, 2013.
  • Security guards stand near protest banners and flowers are laid outside the headquarters of Southern Weekly newspaper, January 7, 2013.

You May Like

Turkey's Controversial Reform Bill Giving Investors Jitters

Homeland security reform bill will give police new powers in search, seizure, detention and arrests, while restricting the rights of suspects, their attorneys More

Audio Slideshow In Kenyan Prison, Good Grades Are Path to Freedom

Some inmates who get high marks could see their sentences commuted to non-custodial status More

'Rumble in the Jungle' Turns 40

'The Champ' knocked Foreman out to regain crown he had lost 7 years earlier when US government accused him of draft-dodging and boxing officials revoked his license More

This forum has been closed.
Comment Sorting
Comments
     
by: GOOD from: The world
January 18, 2013 10:17 PM
Good for China. Good for United States.


by: fuche
January 14, 2013 10:50 AM
In my opinion, southern weekly event was a totally ridiculous performance. The actors are both editors from southern weekly and GuangZhou government. In other words, southern weekly couldn't stand for the voice from democracy. In China, the issues are very complex, and even these protesters don't know what the problem is.


by: Charlie from: Shenzhen
January 10, 2013 1:50 AM
I am wondering what reasons there are to support and miss Mao zhedong, dozens of people died under his dictatorship ruling, an evil regime was established by him that has been suffering the ordinary people for decades

In Response

by: Charlie from: China
January 23, 2013 8:31 PM
to 王, I think you are either brain washed or a government wumao, what you said is just insulting the intelligence of the human being, what Mao zhedong was and what he had done are known by the whole world, an evil dictator

In Response

by: from: Shan Dong
January 18, 2013 5:40 AM
Are you a real chinese people? Mao zhedong was the father of our country,he give us the future.

In Response

by: Wangchuk from: NYC
January 11, 2013 10:37 AM
Some of those Mao supporters are likely govt or Party agents sent there as counter-protestors. The Party frequently uses CCP members to stage fake counter-protests or protests in support of the Party. Whenever Hu Jintao visited the US, the Chinese Embassy sent staff to "welcome" him and paid overseas Chinese living in the US to come out & great him waiving giant red flags. They usually get $25 plus a free lunch & are sent in buses to wherever Hu Jintao might be.

Featured Videos

Your JavaScript is turned off or you have an old version of Adobe's Flash Player. Get the latest Flash player.
Victorious Secularists Face Challenge to Form Government in Tunisiai
X
Henry Ridgwell
October 30, 2014 11:39 PM
Official results from Tunisia show the Islamist Ennahda party has failed to win the second free election since the so-called "Arab Spring" uprising in 2011. Ennahda, which handed power to a government of technocrats pending the elections, lost out to the secular party Nidaa Tounes. Henry Ridgwell reports from London that the relatively peaceful poll offers some hope in a volatile region.
Video

Video Victorious Secularists Face Challenge to Form Government in Tunisia

Official results from Tunisia show the Islamist Ennahda party has failed to win the second free election since the so-called "Arab Spring" uprising in 2011. Ennahda, which handed power to a government of technocrats pending the elections, lost out to the secular party Nidaa Tounes. Henry Ridgwell reports from London that the relatively peaceful poll offers some hope in a volatile region.
Video

Video Africa Tells its Story Through Fashion

In Africa, Fashion Week is a riot of colors, shapes, patterns and fabrics - against the backdrop of its ongoing struggle between nature and its fast-growing urban edge. How do these ideas translate into needle and thread? VOA’s Anita Powell visited this year’s Mercedes Benz Fashion Week Africa in Johannesburg to find out.
Video

Video Smugglers Offer Cheap Passage From Turkey to Syria

Smugglers in Turkey offer a relatively cheap passage across the border into Syria. Ankara has stepped up efforts to stem the flow of foreign fighters who want to join Islamic State militants fighting for control of the Syrian border city of Kobani. But porous borders and border guards who can be bribed make illegal border crossings quite easy. Zlatica Hoke has more.
Video

Video China Political Meeting Seeks to Improve Rule of Law

China’s communist leaders will host a top level political meeting this week, called the Fourth Plenum, and for the first time in the party’s history, rule of law will be a key item on the agenda. Analysts and Chinese media reports say the meetings could see the approval of long-awaited measures aimed at giving courts more independence and include steps to enhance an already aggressive and high-reaching anti-corruption drive. VOA’s Bill Ide has more from Beijing.
Video

Video After Decades of Pressure, Luxembourg Drops Bank Secrecy Rules

European Union finance ministers have reached a breakthrough agreement that will make it more difficult for tax cheats to hide their money. The new legislation, which had been blocked for years by countries with a reputation as tax havens, was approved last week after Luxembourg and Austria agreed to lift their vetoes. But as Mil Arcega reports, it doesn’t mean tax cheats have run out of places to keep their money hidden.
Video

Video Kobani Refugees Welcome, Turkey Criticizes, US Airdrop

Residents of Kobani in northern Syria have welcomed the airdrop of weapons, ammunition and medicine to Kurdish militia who are resisting the seizure of their city by Islamic State militants. The Turkish government, however, has criticized the operation. VOA’s Scott Bobb reports from southeastern Turkey, across the border from Kobani.

All About America

AppleAndroid