News / Asia

Chinese State Media: Growing Concern About Detained Journalist

A screen grab of the New Express front page
A screen grab of the New Express front page
Chinese state media have reported growing concern about a journalist detained last week by police in southern China for his coverage of alleged corruption at a state-owned company.

Chen Yongzhou disappeared last Friday in Guangzhou, where he had written a dozen articles for the New Express newspaper, criticizing the Zoomlion construction company.  Zoomlion is based in the south-central Chinese city of Changsha.

Chinese media said police from Changsha detained Chen in Guangzhou on suspicion of damaging the reputation of a business.  His whereabouts are unknown.

Empathy from Beijing

In reports published Thursday, official news agencies said the Chinese government's media regulator expressed "concern" about the fate of the journalist.

The General Association of Press and Publishing (GAPP) said it "firmly supports the media conducting normal reporting activities ... and firmly protects the legal rights of journalists."

Official news agencies also said the central government-backed All China Journalists Association called on the police to handle Chen's case "according to the law, guarantee the journalist's safety and prevent extorting confessions by torture."

U.S.-based right group, the Committee to Protect Journalists, told VOA it is watching the case with "great interest."

Central vs. local response

Speaking by phone from Princeton, New Jersey, CPJ Asia Program Coordinator Bob Dietz said China's central government has a reason to sympathize with Chen and be critical of the local authorities who detained him.

"In this instance you are looking at a reporter who uncovered corruption, which the government says it's doing on its own anyway," said Dietz.  "And you're seeing the criticism of this move come from the national organizations, from the central government, not from the local authorities who are more beholden to the company officials."

Dietz said the disappearance of Chen appears to be a case of a Changsha-based state-owned company colluding with Changsha police to retaliate against the Guangzhou newspaper.

Mainstream vs. online media

He also said China's central government media censors do not perceive Chen's reporting to be as much of a problem as the work of online 'citizen' journalists.

"Some journalists or writers take a step beyond doing journalism and start to approach activism or organizing people or building a bigger movement.  Many of those being arrested are either Uighur or Tibetan bloggers, expressing Uighur dissatisfaction [with Chinese rule] or the Tibetan drive for independence or greater autonomy.  That's what the government finds intolerable."

The New Express began protesting Chen's arrest on Wednesday, by publishing a front-page message in large characters saying  "Release Him Please."  It followed up on Thursday with a similar front-page plea, saying, "Again We Ask For His Release."

Acts of protest by Chinese newspapers are rare because state authorities often censor stories they fear could cause social instability.

A New Express worker contacted by VOA said all employees were told not to speak with foreign news media, for their own safety.  The employee declined to be identified or to provide any further details.

The U.S. government's Open Source Center says the newspaper's initial headline immediately drew attention from Chinese Internet users and became a hot topic on China-based microblogs.

Public show of support

The chief editor of respected Chinese financial magazine Caijing posted a message on Sina Weibo calling Chen's arrest "arbitrary" and saying it creates "fear" among fellow media workers.

CPJ's Dietz said local newspapers such as New Express are part of an institutional network of organizations that tend to have more freedom to operate than people realize.

"They have a dedicated readership, they meet a need, and I think you have a lot of pressure from the mainstream media consuming public, to deliver good reporting," he said.  "And I think the government at some point has to respect that."

Chen's reports in New Express claimed that Zoomlion artificially inflated its profits, which the company said amounted to $7.6 billion last year.

Zoomlion is listed on the Hong Kong and Shenzhen stock exchanges.  Its share price fell almost 6 percent in Hong Kong on Wednesday, when the New Express published its first protest message.

Accusations and denials

Chinese police have told state media that they believe Chen fabricated facts about Zoomlion's finances in the stories, written between September 2012 and August 2013.  Zoomlion also denies Chen's allegations.

The New Express has said it investigated his reporting and only found one minor factual flaw.

A Thursday editorial in the Global Times, the Communist Party's official mouthpiece, called for Chen's case to be dealt with "according to the law," but stressed the key issue is whether his reports were accurate.

A separate report in the Times, which often reflects government viewpoints, quoted analysts who defended Chen by arguing that even articles with mistaken facts should be protected by the law.

In another high-profile media rights case this year, staff at the relatively outspoken Southern Weekly newspaper in Guangzhou went on a week-long strike to protest government censorship.

The January incident grew into a nationwide online protest against China's strict media controls, with celebrities and other public figures speaking out in support of the newspaper.

William Gallo contributed to this report.

Michael Lipin

Michael covers international news for VOA on the web, radio and TV, specializing in the Middle East and East Asia Pacific. Follow him on Twitter @Michael_Lipin

You May Like

US Border Patrol Union Accused of Taking Sides on Immigration

Report alleges agents leaking info to immigration opponents, appearing at their private events; Center for Immigration Studies director defends agents' actions More

Video Blind Somali Journalist Defies Odds in Mogadishu

Reporting from Somali capital for past decade, Abdifatah Hassan Kalgacal has been working at one of Mogadishu's leading radio stations covering parliament More

Video Rights Monitor: Hate Groups' Use of Internet to Inflame, Recruit Growing

Wiesenthal Center's Abraham Cooper says extremists have become skilled at celebrating violence, ideology on Web More

Featured Videos

Your JavaScript is turned off or you have an old version of Adobe's Flash Player. Get the latest Flash player.
Hate Groups Spread Influence Via Interneti
X
Mike O'Sullivan
June 30, 2015 8:20 PM
Hate groups of various kinds are using the Internet for propaganda and recruitment, and a Jewish human rights organization that monitors these groups, the Simon Wiesenthal Center, says their influence is growing. The messages are different, but the calls to hatred or violence are similar. VOA's Mike O’Sullivan reports.
Video

Video Hate Groups Spread Influence Via Internet

Hate groups of various kinds are using the Internet for propaganda and recruitment, and a Jewish human rights organization that monitors these groups, the Simon Wiesenthal Center, says their influence is growing. The messages are different, but the calls to hatred or violence are similar. VOA's Mike O’Sullivan reports.
Video

Video US Silica Sand Mining Surge Worries Illinois Residents, Businesses

Increased domestic U.S. oil and gas production, thanks to advances known as “fracking,” has created a boom for other industries supporting that extraction. Demand for silica sand, used in fracking, could triple over the next five years. In the Midwest state of Illinois, people living near the mines are worried about how increased silica sand mining will affect their businesses and their health. VOA’s Kane Farabaugh has more in this first of a series of reports.
Video

Video Blind Somali Journalist Defies Odds in Mogadishu

Despite improving security in the last few years, Somalia remains one of the most dangerous countries to be a journalist – even more so for someone who cannot see. Abdulaziz Billow has the story of journalist Abdifatah Hassan Kalgacal, who has been reporting from the Somali capital for the last decade despite being blind.
Video

Video Texas Defies Same-Sex Marriage Ruling

Texas state officials have criticized the US Supreme Court decision giving same-sex couples the right to marry nationwide. The attorney general of Texas says last week's decision did not overrule constitutional "rights of religious liberty," and therefore officials performing wedding services can refuse to perform them for same-sex couples if it is against their religious beliefs. Zlatica Hoke reports on the controversy.
Video

Video Syrians Flee IS Advance in Hasaka

The Syrian government said Monday it has taken back one of several districts in Hasaka overrun by Islamic State militants. But continued fighting elsewhere in the northern city has forced thousands of civilians from their homes. In this report narrated by Bill Rodgers, VOA Kurdish Service reporter Zana Omer describes the scene in Amouda, where some of the displaced are taking refuge.
Video

Video Rabbi Hits Road to Heal Jewish-Muslim Relations in France

France is on high alert after last week's terrorist attack near the city Lyon, just six months after deadly Paris shootings. The attack have added new tensions to relations between French Jews and Muslims. France’s Jewish and Muslim communities also share a common heritage, though, and as far as one French rabbi is concerned, they are destined to be friends. From the Paris suburb of La Courneuve, Lisa Bryant reports about Rabbi Michel Serfaty and his friendship bus.
Video

Video S. Korea Christians Protest Gay Rights Festival

The U.S. Supreme Court decision mandating marriage equality nationwide has energized gay rights supporters around the world. Gay rights remain a highly contentious issue in a key U.S. ally, South Korea, where police did a deft job Sunday of preventing potential clashes between Christian protesters and gay activists. Kurt Achin reports from Seoul.
Video

Video Saudi Leaks Expose ‘Checkbook Diplomacy’ In Battle With Iran

Saudi Arabia’s willingness to wield its oil money on the global diplomatic stage appears to have been laid bare, after the website WikiLeaks published tens of thousands of leaked cables from Riyadh’s Ministry of Foreign Affairs. VOA's Henry Ridgwell reports.
Video

Video Nubians in Kenya Face Land Challenges

East Africa's ethnic Nubians have a rich cultural history that dates back thousands of years, but in Kenya they are facing hardships, including the loss of lands they have lived on for generations. They say the government has reneged on its pledge to award them title deeds for the plots. VOA's Lenny Ruvaga reports.
Video

Video Military Experts Question New Russian Tank Capabilities

Russia has been showing off its new tank design – the Armata T-14. Designers claim it is 20 years ahead of current Western designs - and driving it feels like playing a computer game. But military analysts question those assertions, and warn the cost could be too heavy a burden for Russia’s struggling economy. Henry Ridgwell reports.
Video

Video In Kenya, Police Said to Shoot First, Ask Questions Later

An organization that documents torture and extrajudicial killings says Kenyan police were responsible for 1,252 shooting deaths in five cities, including Nairobi, between 2009 and 2014, representing 67 percent of all gun deaths in the areas reviewed. Gabe Joselow has more from Nairobi.
Video

Video In Syrian Crisis, Social Media Offer Small Comforts

Za’atari, a makeshift city in Jordan, may be the only Syrian refugee camp to tweet its activities, in an effort to keep donors motivated as the war in Syria intensifies and the humanitarian crisis deepens. Inside the camp, families say mobile phone applications help hold together families that are physically torn apart. VOA’s Heather Murdock reports.

VOA Blogs