News / Europe

Corruption Scandal Tests Turkey's Cowed Media

Turkey's Prime Minister Tayyip Erdogan talks to the media in Istanbul, Feb. 3, 2014.
Turkey's Prime Minister Tayyip Erdogan talks to the media in Istanbul, Feb. 3, 2014.
Reuters
— Dozens of their colleagues are in prison or on trial, thousands of faceless opponents hound them on Twitter, and phone calls from government officials warn them over their coverage - all hazards of the trade for Turkey's journalists.
 
Government critics who refuse to be muzzled can find themselves sacked. Others avoid trouble, such as the broadcaster which screened a documentary on penguins last June while police sprayed thousands of demonstrators in Istanbul with tear gas.
 
What has erupted in the past few weeks - a probe into alleged corruption at the heart of Prime Minister Tayyip Erdogan's government - might seem like a gift to Turkey's cowed and long-suffering press.
 
But, with a few exceptions, much of the press is in no position to capitalize on the scandal by taking a more robust line with the government.
 
The scandal has blown open a feud between Erdogan and the U.S.-based cleric Fethullah Gulen, a powerful former ally whose “Hizmet” (Service) movement has influence in the police and judiciary, as well as parts of the media, and whom Erdogan blames for orchestrating the graft probe to unseat him.
 
“Gulenist” newspapers such as Zaman and Bugun, previously loosely allied to Erdogan's AK Party, have reported details of the allegations, from pictures of cash stuffed in shoe boxes to damaging phone recordings between businessmen and Erdogan's associates, something almost unthinkable just a few months ago.
 
Pro-government newspapers like Sabah, Star and Yeni Safak have largely portrayed the corruption investigations as a plot against Erdogan.
 
In the middle is a mainstream media, largely owned by sprawling conglomerates with business ties to the state, which has been cautiously trying to find a more assertive new voice, although its ownership structures cast doubt over whether there can be real change.
 
“The graft probe is a new opportunity for Turkish journalism to push itself out of suffocation,” said Yavuz Baydar, one of Turkey's most prominent journalists who launched Platform 24, a media monitoring website, on Monday.
 
“The question is whether major, conglomerate-owned outlets such as Hurriyet and Milliyet will be able to rise up to the challenge,” he told Reuters. Milliyet declined to comment while the editor in chief of Hurriyet did not respond to emailed requests.
 
Baydar lost his job at Sabah, whose former owner Calik Holding is run by Erdogan's son-in-law, after criticizing the police crackdown on anti-government protests last June.
 
Sabah was sold in December to Kalyon, a construction group with major government contracts, in a deal that typifies the ownership structures in Turkey's media landscape.
 
At least a dozen newspapers and 10 TV stations are owned by conglomerates with energy, construction or mining interests, all sectors heavily dependent on government business.
 
“This has created a situation in which media outlets are used to promote the ownership group's financial interests,” U.S.-based press watchdog Freedom House said in a report published on Monday.
 
“Members of the media and the government alike describe newspapers' Ankara bureau chiefs as 'lobbyists' for their companies,” it said.
 
Better not upset Sir
 
Erdogan has described the corruption investigation as an attempted “judicial coup”. He has reassigned prosecutors and judges and thousands of police officers.
 
That has brought the probe to a halt and prompted lawyers, despairing at what they view as a lack of transparent judicial process, to leak court documents to those parts of the press not favorable to the government.
 
But when news website T24 published an article about a parliamentary question from the opposition Republican People's Party regarding claims of bribery in the sale of Sabah and other media assets, it was told to take it down by the media regulator. Then on Monday the same regulator said it had sent the warning by mistake.
 
“We're just trying to provide something different from the 'government newspapers' that publish the AK Party line that this is a coup d'etat,” said Erhan Basyurt, Bugun's editor-in-chief.
 
The paper's circulation went up to 165,000 from 140,000 in the month after the corruption probe broke.
 
Other newspapers have had to be more cautious.
 
A senior editor at one of Turkey's largest dailies, who did not want to be named and fears for his job after his boss was told to fire him, said he had been the subject of a hate campaign on the Internet and in pro-government newspapers.
 
He was followed and threatened, his car-license plate at one point published online, he said.
 
Sometimes he did not put bylines on stories to protect reporters. He also might soften the headline or put material damaging to Erdogan lower down in stories.
 
Restrictions on press freedom and attacks on journalists are nothing new in Turkey. Commemorations of the 2007 murder of Armenian-Turkish journalist Hrant Dink, widely viewed as a political assassination, still draw tens of thousands each year.
 
But the taboos have changed.
 
Where once criticism of Mustafa Kemal Ataturk, the revered founder of the modern secular republic, or portraying Kurdish militants as anything other than “terrorists” might have resulted in a jail sentence for “insulting Turkish identity,” now it is criticism of the government which is problematic.
 
Editors and reporters said they had received phone calls from officials close to the prime minister asking them to change their coverage or dismiss journalists for critical stories.
 
“The voice on the end of the line that translates to 'Better not upset sir',” said prominent author and columnist Ece Temelkuran, fired from the Haberturk newspaper after a series of such warnings for her coverage of a Turkish air strike which killed Kurdish civilians.
 
“The use of the word 'sir', 'beyefendi' makes your realize straight away what you are dealing with,” she said.
 
Government and AK Party officials declined to comment.

Polarized

Turkey is the world's leading jailer of journalists, with 40 in prison as of December, according to the Committee to Protect Journalists. Reporters Without Borders' press freedom index ranks Turkey 154th out of 178.
 
The government says no journalist is being held or tried for their work.
 
“They are facing situations like these solely because they have got mixed up in other activities,” a senior government official, who did not want to be names, told Reuters.
 
But government influence, such as the indirect sackings and threat of loss of business for parent companies, which poses the main threat to press freedom, journalists and rights groups say.
 
“The government seems to have acquired the habit of shooting the messenger whenever it is in trouble. Journalists should not have to suffer because of high-level administrative in-fighting,” Reporters Without Borders said in a December report.
 
These criticisms come ahead of local elections in March, a presidential race in August and parliamentary polls next year.
 
Opposition candidates complain that Erdogan's frequent speeches are broadcast live and in full by a slew of television stations, a degree of coverage his opponents do not enjoy.
 
“One of the most pernicious effects of the widespread firings of reporters and editors from the 'mainstream' media is that there are fewer moderate voices to be heard,” Freedom House said in its report.

You May Like

Lebanese Media Unite to Support Palestinians in Gaza

Joint newscast billed as Arab world’s first unified news bulletin in support of Hamas-controlled Gaza Strip More

Photogallery Australian PM Alleges ‘Coverup’ at MH17 Crash Site

Meanwhile, Russia's ambassador to Malaysia denies plane's black boxes were opened before they were handed over to Malaysian officials More

Despite Advances in AIDS Treatment, Stigma Lingers

Leading immunologist tells VOA that stigma is often what prevents those infected with disease from seeking treatment More

This forum has been closed.
Comment Sorting
Comments
     
by: Godwin from: Nigeria
February 03, 2014 1:27 PM
The character you have described here is that of a dictator. Well, I have always seen Tayyip Erdogan as one, even if he is called a prime minister. He loves power - the hallmark of Muslim Brotherhood of which himself and Mohamed Morsi are members. Autocracy is deep rooted in the Ottoman empire, and Erdogan is just a little removed from a medieval potentate. This is a man you want to admit into the EU; he is no different from the ancient emperors - unless you have not seen him when he is angry. And remember he had to walk out on a president discussing with him on the sidelines of a UN general assembly. But generally that is what obtains in all of third world countries said to practice democracy. Remember the Nigerian potentates in democratic uniform sacked a CNN journalist for reporting on the Niger Delta militancy? No wonder journalists are afraid to report issues concerning Nigerian government officials. Imagine if Nigeria could sack a journalist in far away USA, what would Erdogan make a mince-meat of journalists within his Istanbul palace?

Featured Videos

Your JavaScript is turned off or you have an old version of Adobe's Flash Player. Get the latest Flash player.
IAEA: Iran Turns its Enriched Uranium Into Less Harmful Formi
X
July 22, 2014 10:26 AM
Iran has converted its stockpiles of enriched uranium into a less dangerous form that is more difficult to use for nuclear weapons, according to the United Nations’ Atomic Energy Agency. The move complies with an interim deal reached with Western powers on Iran's nuclear program last year, in exchange for easing of sanctions. Henry Ridgwell reports for VOA from London.
Video

Video IAEA: Iran Turns its Enriched Uranium Into Less Harmful Form

Iran has converted its stockpiles of enriched uranium into a less dangerous form that is more difficult to use for nuclear weapons, according to the United Nations’ Atomic Energy Agency. The move complies with an interim deal reached with Western powers on Iran's nuclear program last year, in exchange for easing of sanctions. Henry Ridgwell reports for VOA from London.
Video

Video Relic of Saint Draws Catholics Worried About Immigration Issue

A Roman Catholic saint who is a figure of devotion for those crossing the border into the United States is attracting believers concerned about the plight of undocumented immigrants. Mike O'Sullivan reports from Los Angeles, where a relic of Saint Toribio has drawn thousands to local churches.
Video

Video Ukraine Rebels Surrender MH17 Black Boxes

After days of negotiations, a senior separatist leader handed over two black boxes from an airliner downed over eastern Ukraine to Malaysian experts early Tuesday. While on Monday, the U.N. Security Council unanimously demanded that armed groups controlling the crash site allow safe and unrestricted access to the wreckage.
Video

Video In Cambodia, HIV Diagnosis Brings Deadly Shame

Although HIV/AIDS is now a treatable condition, a positive diagnosis is still a life altering experience. In Cambodia, people living with HIV are often disowned by friends, family and the community. This humiliation can be unbearable. We bring you one Cambodian woman’s struggle to overcome a life tragedy and her own HIV positive diagnosis.
Video

Video Nature of Space Exploration Enters New Age

Forty-five years ago this month, the first humans walked on the moon. It was during an era of the space race between the United States and the Soviet Union. World politics have changed since then and -- as Elizabeth Lee reports -- so has the nature of space exploration.
Video

Video Chicago’s Argonne Lab Developing Battery of the Future

In 2012, the U.S. Department of Energy’s Office of Science awarded a $120 million grant to a new technology center focused on battery development - headquartered at Argonne National Laboratory in suburban Chicago, Illinois. As VOA’s Kane Farabaugh reports, there scientists are making the next technological breakthroughs in energy storage.
Video

Video In NW Pakistan, Army Offensive Causes Massive Number of Displaced

Pakistan’s army offensive in North Waziristan has resulted in the large-scale displacement of the local population. VOA's Ayaz Gul reports from northwest Pakistan where authorities say around 80 percent of the estimated 1 million internally displaced persons [IDPs] have settled in Bannu district, while much of the remaining 20 percent are scattered in nearby cities.
Video

Video Kurdish Peshmerga Force Secures Kirkuk, Its Oil

The Kurdistan regional government has sent its Peshmerga troops into the adjacent province of Kirkuk to drive out insurgents, and to secure the area's rich oil fields. By doing this, the regional government has added a fourth province to the three it officially controls. The oil also provides revenue that could make an independent Kurdistan economically strong. VOA’s Jeffrey Young went out with the Peshmerga and filed this report.
Video

Video Malaysia Reeling: Second Air Disaster in Four Months

Malaysia is reeling from the second air disaster in four months involving the country’s flag carrier. Flight 340 vanished in March and despite an extensive search, no debris has been found. And on Thursday, Flight 17, likely hit by a surface-to-air missile, came apart over eastern Ukraine. The two incidents together have left more than 500 people dead. VOA Correspondent Steve Herman reports from Kuala Lumpur.

AppleAndroid