News / Asia

Free Tibet: Fake Twitter Accounts Spread Chinese Propaganda

FILE - A man holds an iPhone as he visits Sina's Weibo (China's version of Twitter) microblogging site in Shanghai.
FILE - A man holds an iPhone as he visits Sina's Weibo (China's version of Twitter) microblogging site in Shanghai.
VOA News

A human rights group says it has uncovered at least 100 fake Twitter accounts used to spread Chinese government's propaganda about Tibet.

The accounts, found by the organization Free Tibet, often used awkwardly constructed Western names and were accompanied by profile pictures that included photographs of American schoolgirls taken by professional photographers. Others used commercial stock images or pictures of dead celebrities.

Free Tibet spokesman Alistair Currie told VOA's Tibetan service many of the fake accounts trace back to the Chinese capital.  

"The accounts that we have identified are completely phony accounts," he said. "They don’t relate to any individuals. Many of these accounts link to a website which is a Beijing-based website of a company which denies knowledge of the accounts. It says it is responsible for the website, but not the fake accounts."

The London-based rights group says the accounts posted English-language articles that attacked the Dalai Lama and that portrayed Tibet as a "contented and idyllic Chinese province."

The New York Times says many of the fake Twitter accounts now appear to be suspended, just hours after the release of the Free Tibet report.

China has gone to great lengths to paint a picture of stability in Tibet, where more than 130 people have set themselves on fire since 2009 to protest Beijing's rule. It blames the Dalai Lama for inciting the self-immolations, a charge he rejects.

The Chinese government has not responded to the allegations found in the report by Free Tibet, which worked with the Times in its investigation.

Free Tibet did not explicitly accuse the Chinese government of setting up the accounts. But in a letter, it urged Twitter CEO Dick Costolo to ensure that the social media service "cannot be used for deceptive propaganda interests of authoritarian regimes in the future."

The campaign group said the accounts are "an act of cynical deception designed to manipulate public opinion regarding an occupied and brutally repressed country."

It is unclear whether the Twitter accounts had any impact on public opinion. But Free Tibet pointed out that one tweet attacking the Dalai Lama had been re-tweeted (shared on Twitter) more than 6,500 times.

By early Tuesday, Twitter had suspended many of the fake accounts found in the report. Free Tibet warned there are likely hundreds more fake accounts that have not been discovered.

Twitter and all other major Western social media are blocked in China, although Beijing's state-run media outlets do have Twitter accounts that disseminate the government's stances on domestic and international issues.

This report was produced in collaboration with the VOA Tibetan service.

You May Like

US Border Patrol Union Accused of Taking Sides on Immigration

Report alleges agents leaking info to immigration opponents, appearing at their private events; Center for Immigration Studies director defends agents' actions More

Video Blind Somali Journalist Defies Odds in Mogadishu

Reporting from Somali capital for past decade, Abdifatah Hassan Kalgacal has been working at one of Mogadishu's leading radio stations covering parliament More

Video Rights Monitor: Hate Groups' Use of Internet to Inflame, Recruit Growing

Wiesenthal Center's Abraham Cooper says extremists have become skilled at celebrating violence, ideology on Web More

This forum has been closed.
Comment Sorting
Comments
     
by: Wangchuk from: NY
July 25, 2014 10:55 AM
The CCP spends billions of yuan each year on domestic & foreign propaganda & much of that concerns Tibet. The fake Twitter accounts are new but the CCP also uses thousands of online "commentators" or 50 Cent Party to promote their views/policies in domestic/foreign websites (including VOA). Of course Xinhua, Global Times, China Daily, CCTV are well-known as propaganda agencies of the CCP.

by: ngawang from: in exile
July 22, 2014 1:33 PM
"U can lie to some people some time but u can't lie to all people all the time " may peace prevail on earth. China must change. Great job by the investigation team.

Featured Videos

Your JavaScript is turned off or you have an old version of Adobe's Flash Player. Get the latest Flash player.
Hate Groups Spread Influence Via Interneti
X
Mike O'Sullivan
June 30, 2015 8:20 PM
Hate groups of various kinds are using the Internet for propaganda and recruitment, and a Jewish human rights organization that monitors these groups, the Simon Wiesenthal Center, says their influence is growing. The messages are different, but the calls to hatred or violence are similar. VOA's Mike O’Sullivan reports.
Video

Video Hate Groups Spread Influence Via Internet

Hate groups of various kinds are using the Internet for propaganda and recruitment, and a Jewish human rights organization that monitors these groups, the Simon Wiesenthal Center, says their influence is growing. The messages are different, but the calls to hatred or violence are similar. VOA's Mike O’Sullivan reports.
Video

Video US Silica Sand Mining Surge Worries Illinois Residents, Businesses

Increased domestic U.S. oil and gas production, thanks to advances known as “fracking,” has created a boom for other industries supporting that extraction. Demand for silica sand, used in fracking, could triple over the next five years. In the Midwest state of Illinois, people living near the mines are worried about how increased silica sand mining will affect their businesses and their health. VOA’s Kane Farabaugh has more in this first of a series of reports.
Video

Video Blind Somali Journalist Defies Odds in Mogadishu

Despite improving security in the last few years, Somalia remains one of the most dangerous countries to be a journalist – even more so for someone who cannot see. Abdulaziz Billow has the story of journalist Abdifatah Hassan Kalgacal, who has been reporting from the Somali capital for the last decade despite being blind.
Video

Video Texas Defies Same-Sex Marriage Ruling

Texas state officials have criticized the US Supreme Court decision giving same-sex couples the right to marry nationwide. The attorney general of Texas says last week's decision did not overrule constitutional "rights of religious liberty," and therefore officials performing wedding services can refuse to perform them for same-sex couples if it is against their religious beliefs. Zlatica Hoke reports on the controversy.
Video

Video Syrians Flee IS Advance in Hasaka

The Syrian government said Monday it has taken back one of several districts in Hasaka overrun by Islamic State militants. But continued fighting elsewhere in the northern city has forced thousands of civilians from their homes. In this report narrated by Bill Rodgers, VOA Kurdish Service reporter Zana Omer describes the scene in Amouda, where some of the displaced are taking refuge.
Video

Video Rabbi Hits Road to Heal Jewish-Muslim Relations in France

France is on high alert after last week's terrorist attack near the city Lyon, just six months after deadly Paris shootings. The attack have added new tensions to relations between French Jews and Muslims. France’s Jewish and Muslim communities also share a common heritage, though, and as far as one French rabbi is concerned, they are destined to be friends. From the Paris suburb of La Courneuve, Lisa Bryant reports about Rabbi Michel Serfaty and his friendship bus.
Video

Video S. Korea Christians Protest Gay Rights Festival

The U.S. Supreme Court decision mandating marriage equality nationwide has energized gay rights supporters around the world. Gay rights remain a highly contentious issue in a key U.S. ally, South Korea, where police did a deft job Sunday of preventing potential clashes between Christian protesters and gay activists. Kurt Achin reports from Seoul.
Video

Video Saudi Leaks Expose ‘Checkbook Diplomacy’ In Battle With Iran

Saudi Arabia’s willingness to wield its oil money on the global diplomatic stage appears to have been laid bare, after the website WikiLeaks published tens of thousands of leaked cables from Riyadh’s Ministry of Foreign Affairs. VOA's Henry Ridgwell reports.
Video

Video Nubians in Kenya Face Land Challenges

East Africa's ethnic Nubians have a rich cultural history that dates back thousands of years, but in Kenya they are facing hardships, including the loss of lands they have lived on for generations. They say the government has reneged on its pledge to award them title deeds for the plots. VOA's Lenny Ruvaga reports.
Video

Video Military Experts Question New Russian Tank Capabilities

Russia has been showing off its new tank design – the Armata T-14. Designers claim it is 20 years ahead of current Western designs - and driving it feels like playing a computer game. But military analysts question those assertions, and warn the cost could be too heavy a burden for Russia’s struggling economy. Henry Ridgwell reports.
Video

Video In Kenya, Police Said to Shoot First, Ask Questions Later

An organization that documents torture and extrajudicial killings says Kenyan police were responsible for 1,252 shooting deaths in five cities, including Nairobi, between 2009 and 2014, representing 67 percent of all gun deaths in the areas reviewed. Gabe Joselow has more from Nairobi.
Video

Video In Syrian Crisis, Social Media Offer Small Comforts

Za’atari, a makeshift city in Jordan, may be the only Syrian refugee camp to tweet its activities, in an effort to keep donors motivated as the war in Syria intensifies and the humanitarian crisis deepens. Inside the camp, families say mobile phone applications help hold together families that are physically torn apart. VOA’s Heather Murdock reports.

VOA Blogs