News / Americas

Venezuelan Opposition TV Station Softens Tone

Screens are seen at the master control room of TV station Globovision in Caracas, May 28, 2013.
Screens are seen at the master control room of TV station Globovision in Caracas, May 28, 2013.
Reuters
— A flagship Venezuelan TV channel known for its militant opposition to late socialist leader Hugo Chavez has toned down under new owners, depriving the opposition of a favored platform as it fights a new government.
 
During Chavez's tumultuous 14-year rule, Globovision played a controversial and high-profile role: it was derided by officials as a pro-U.S., law-breaking broadcaster but feted in the opposition as a beacon of free speech.
 
Its majority owner, businessman Guillermo Zuloaga, who lives in exile in the United States, sold the station this month. The new bosses have made immediate changes, including stopping live broadcasts of opposition leader Henrique Capriles.
 
“I was told that the new directors gave an order not to show me live,” Capriles said on Twitter this week, arguing the buyers were stooges of recently elected President Nicolas Maduro's government.
 
“My eternal gratitude to the Globovision workers for having provided a window to speak to our people,” added Capriles, who lost last month's presidential election to Maduro by 1.5 percentage points but is disputing the result.
 
Globovision, now owned by three little-known businessmen who are also shareholders of a local insurance company, has denied accusations by some disgruntled workers at the broadcaster that it was kowtowing to the government.
 
“The board of directors has not banned any official or political leader from Globovision,” Globovision said in a statement. “On the contrary, the editorial policy consists in broadening the line of information and opinion to all voices in the country, without any discrimination.”
 
Still, various high-profile contributors, including opposition politician Ismael Garcia, who had a Sunday program, and anchor Francisco “Kico” Bautista, who became a household face of “anti-Chavismo,” are now gone.
 
Though private TV stations were openly anti-Chavez at the start of his tenure, including during a brief 2002 coup against him, one broadcaster later lost its license and others became more moderate in their public programming.
 
So Globovision had been an outlying, aggressive voice for the opposition on television. Its premises were attacked several times, and it faced a battery of legal charges and a multi-million-dollar fine over its coverage of jail violence.
 
Opposition Turns to Twitter
 
Strident opposition to Chavez, and now to his successor Maduro, has continued among a plethora of newspapers and radio stations. One paper, for example, recently ran a front page picture of Maduro mocked up as Hitler.
 
On the other side, a huge array of state media defend the government and vilify Capriles as a fascist.
 
Some government officials have been rubbing their hands in glee over developments at Globovision, which was a constant thorn in their side, though it did also provide a useful argument against criticism they were crushing free speech.
 
“They sold because they ran out of money - they used the station as a political party,” scoffed Diosdado Cabello, the powerful vice president of the ruling Socialist Party.
 
Anti-government activists, glued to Globovision for years, are quickly turning to other venues such as webcasts of Capriles events.
 
Capriles also reaches a huge audience via Twitter: his 3.4 million following is the largest of any other Latin American politician, including heads of state. In fact, only the deceased Chavez beats him, with 4.2 million followers still.
 
“While it is tempting to be frightened by Globovision's demise, it's possible that we may not need it in the end,” wrote pro-opposition blogger Juan Cristobal Nagel. “With the advent of social media, perhaps we're all better off without our Globovision addiction.”
 
Throughout the Chavez years, most Venezuelan media were openly partisan and often caught up in controversy - and journalists have stayed in the news under Maduro.
 
Influential state TV commentator Mario Silva, who for years acted as a pugnacious mouthpiece for “Chavismo,” had his nightly program pulled after the opposition released a recording purportedly showing him discussing corruption and conspiracy within state circles with a Cuban intelligence agent.
 
Like Capriles, Maduro has also been complaining of censorship. The president accused private media of ignoring his public announcements of plans to fight crime, and also said U.S. network CNN's Spanish-language channel was backing coup plans.
 
“It's a TV station at the service of destabilization, calling openly for a coup d'etat in Venezuela, distorting the political and social life of our fatherland,” he said this week in his latest dramatic accusations since taking office.

You May Like

Video On the Scene: In Gaza, Darkness Brings Dread and Death

Palestinians fear nighttime raids, many feel abandoned by outside world, VOA's Scott Bobb reports More

African Small Farmers Could Be Key to Ending Food Insecurity

Experts say providing access to microloans, crop insurance, better storage facilities, irrigation, road systems and market information could enable greater production More

University of Michigan Wins Solar Car Race

Squad guided its student-designed solar-powered vehicle to fifth consecutive time victory in eight-day bi-annual American Solar Challenge More

This forum has been closed.
Comments
     
There are no comments in this forum. Be first and add one

Featured Videos

Your JavaScript is turned off or you have an old version of Adobe's Flash Player. Get the latest Flash player.
Vietnamese Staging Chinese Product Boycott After Oil Rig Spati
X
Reasey Poch
July 28, 2014 7:18 PM
China recently pulled an oil rig from an area of the disputed South China Sea that Vietnam also claims. Despite the action, the incident has had a lingering effect on consumers in Vietnam. VOA's Reasey Poch reports from Hanoi on an effort to boycott Chinese products.
Video

Video Vietnamese Staging Chinese Product Boycott After Oil Rig Spat

China recently pulled an oil rig from an area of the disputed South China Sea that Vietnam also claims. Despite the action, the incident has had a lingering effect on consumers in Vietnam. VOA's Reasey Poch reports from Hanoi on an effort to boycott Chinese products.
Video

Video ESA Spacecraft to Land on a Comet

After a long flight through deep space, a European Space Agency probe is finally approaching its target -- a comet millions of kilometers away from earth. Scientists say the mission may lead to some startling discoveries about the origins of the water on earth. VOA’s George Putic has more.
Video

Video Young Africans Arrive in US for Leadership Program

President Barack Obama's Young African Leadership Initiative has brought hundreds of young Africans to the United States for a six-week program aimed at building their knowledge and skills in fields such as public administration and business. Out of the 50,000 young Africans who applied for the program, just one percent was accepted. VOA's Laurel Bowman caught up with some of those who made the cut and has this report.
Video

Video In Honduras, Amnesty Rumors Fuel US Migration Surges

False rumors in Central America are fueling the current surge of undocumented young people being apprehended at the U.S. border. The inaccurate claims suggest the U.S. will give amnesty to young migrants from the region. As VOA's Brian Padden reports from Honduras, these rumors trace back to President Obama's 2012 executive order to halt deportations for some young undocumented immigrants already living in the United States.
Video

Video Students in Business for Themselves

They're only high school students, but they are making accessories for shoes, fabricating backpacks and doing product photography - all through their own businesses. It's the result of a partnership between a non-profit organization that teaches entrepreneurship and their schools. VOA's Mike O'Sullivan and Deyane Moses met the budding entrepreneurs near Los Angeles.
Video

Video Astronauts Train in Underwater Lab

In the world’s only underwater laboratory, four U.S. astronauts train for a planned visit to an asteroid. The lab - called Aquarius- is located five kilometers off Key Largo, in southern Florida. Living in close quarters and making excursions only into the surrounding ocean, they try to simulate the daily routine of a crew that will someday travel to collect samples of a rock orbiting far away from earth. VOA’s George Putic has more.

AppleAndroid

More Americas News

Argentina, US Creditors Fail to Reach Deal; Default Imminent

This will mark the second time in 13 years Argentina has defaulted on its debt
More

Video Immigrant Influx on Texas Border Heats Up Political Debate

Officials grapple with ways to deal with problem, provide shelter for thousands of minors among illegal border crossers
More

Video Study: Latino Students Most Segregated in California

Legal school segregation ended in the US 60 years ago, but research project finds it still occurs based on income and race
More

Cuban Tourism Industry Stalls in 2013; Up 3.9 Percent Through June

Statistics seen as latest indication of general slowdown in country's economy
More

Video US Senate Advances Bill to Address Border Crisis

Legislation would authorize funds to house, process tens of thousands of undocumented Central American minors arriving at southern border, but faces many hurdles
More

Urbanization Can Bring Health Risks

Researchers warn of increase in heart disease, diabetes
More