Accessibility links

Breaking News

Burkina Faso Denies It Paid Russian Fighters with Mine Rights

Map of Burkina Faso
Map of Burkina Faso

Burkina Faso's mines minister on Tuesday denied an allegation by the president of Ghana that Burkina Faso had paid Russian mercenaries by giving them the rights to a mine.

Ghanaian President Nana Akufo-Addo caused a controversy by stating last week that Burkina Faso had hired mercenaries from Russia's Wagner group to help it fight Islamist militants.

"I believe a mine in southern Burkina has been allocated to them as a form of payment for their services," Akufo-Addo said, speaking to reporters alongside U.S. Secretary of State Antony Blinken.

Burkina Faso's government has not formally confirmed nor denied the allegation that it has made an agreement with Wagner, but it summoned the Ghanaian ambassador for a meeting on Friday to explain the president's remarks.

"We have not granted any permit to a Russian company in southern Burkina," said mines minister Simon Pierre Boussim, speaking to reporters after a meeting with civil society groups that were concerned about the allegations.

"We made a list of all the exploitation or research permits for large industrial mines in the south, so they can see clearly that there is no hidden site," he said.

The Burkinabe government did recently award a new exploration permit to Russian firm Nordgold for a gold mine in Yimiougou, in the center-north region, Boussim said, but the company has been active in Burkina Faso for over a decade.

Burkina Faso's neighbor, Mali, hired Wagner last year to help it fight insurgents. The prospect of the group expanding its presence in Africa has troubled Western powers such as France and the United States, who say it exploits mineral resources and commits human rights abuses in countries where it operates.

  • 16x9 Image


    Reuters is a news agency founded in 1851 and owned by the Thomson Reuters Corporation based in Toronto, Canada. One of the world's largest wire services, it provides financial news as well as international coverage in over 16 languages to more than 1000 newspapers and 750 broadcasters around the globe.