Accessibility links

Breaking News

Libya's Eastern Parliament Votes Against UN-backed Government in Tripoli


Opponents of Libya's U.N.-backed government voted on Monday against a motion of confidence in the Tripoli-based administration, in a rare session of the parliament based in the east of the country.

The vote is a fresh blow for the Government of National Accord (GNA), which has been seeking the parliament's endorsement for months as it tries to extend its influence and authority beyond its base in the capital.

The vote was the first since January, when the parliament rejected an initial list of ministers put forward by the GNA's leadership, and the first since the GNA began installing itself in Tripoli in March.

Parliamentary sessions in the city of Tobruk have been repeatedly delayed or blocked as opposition to the GNA in eastern Libya has hardened.

GNA supporters, many of whom did not attend Monday's sitting, had previously complained that opponents used physical force and threats to prevent votes from taking place.

Spokesman Abdallah Bilhaq said 101 deputies had attended Monday's session, with 61 voting against the GNA, 39 abstaining, and just one voting in favor.

The GNA is the result of a U.N.-mediated agreement signed in December. The deal aimed to resolve a conflict that flared up in 2014, when an armed alliance took control of institutions in Tripoli and the newly-elected parliament relocated to the east.

Western powers have been counting on the GNA to tackle Libya's security vacuum, revive oil production, and stem the flow of migrants crossing the Mediterranean to Europe.

While forces aligned with the GNA have largely recaptured the coastal city of Sirte from Islamic State militants, the government has struggled to make an impact in other areas, losing support because of its inability to resolve a liquidity
crisis, power cuts and other problems.

  • 16x9 Image


    Reuters is a news agency founded in 1851 and owned by the Thomson Reuters Corporation based in Toronto, Canada. One of the world's largest wire services, it provides financial news as well as international coverage in over 16 languages to more than 1000 newspapers and 750 broadcasters around the globe.